Město Brno se v současnosti řídí územním plánem z roku 1994. Již delší dobu se řeší jeho změna. V roce 2022 byl nachystán na schválení nový územní plán, ale nakonec k tomu nedošlo a návrh byl vrácen k přepracování. Nyní se blíží druhý pokus o schválení nového územního plánu. Co je konkrétně navrhováno pro MČ Brno - Útěchov, můžete zjistit po tímto odkazem:
Most mezi Českou a Lelekovicemi je v havarijním stavu. Krajská Správa a údržba silnic na jeho opravu vypsala veřejnou zakázku. Podle smlouvy SÚS předpokládá, že uzavření mostu bude až do 18.12.2025 a celé dílo bude hotové do 31.3.2026. Také se hovoří o tom, že má probíhat rekonstrukce kanalizace v Jehnicích a počítá se tam s řízením provozu semaforem. Objízdné trasy mají vést přes Útěchov. Hrozí nám tedy, že stávající intenzita dopravy přes Útěchov na dlouho ještě více naroste. Stavba na mostu v Lelekovicích ještě nezačala, protože uchazeč o zakázku, který nabídnul nejnižší cenu, byl SÚS vyloučen a podal podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Zastupitel za Útěchov jinak Petr Holík se v této věci obrátil na náměstka hejtmana Jihomoravského kraje Ing. Crhu, který má na starosti dopravu, a apeloval na něj, ať naplánují výstavbu tak, aby doba objížděk přes Útěchov byla co nejkratší.
Návrh smlouvy o dílo se zhotovitelem rekonstrukce mostu si můžete přečíst pod tímto odkazem:
Na minulém zasedání zastupitelstva MČ zastupitel za Útěchov jinak doc. Dufek upozornil vedení městské části na redukci počtu spojů MHD do naší MČ. V zápisu ze zasedání je k tomuto bodu uvedeno: "Starosta odpověděl, že o žádném omezení spojů MHD nebyla městská část informována a že od ředitele Dopravního podniku města Brna má příslib, že k žádnému omezení v případě naší městské části nedojde."
Obrátili jsme se v této věci i na Dopravní podnik města Brna a přišla nám tato odpověď:
"Od změnového termínu 27. dubna 2024 skutečně došlo k úpravě jízdního řádu autobusové linky 57, tato změna byla vyvolána nutností přizpůsobit časové polohy spojů linkám 30 a 41. Trolejbusová linka 30 od uvedeného data v rámci pilotního projektu elektromobility nahradila původní autobusovou linku 43, autobusová linka 41 se zase přizpůsobila novému dopravnímu řešení v oblasti Kuřimska.
Z tohoto důvodu bylo nutné sladit časy odjezdů linky 57 s oběma uvedenými linkami tak, aby byly zachovány návaznosti spojů ve Vranově na linku 41 a současně v Soběšicích na linku 30. Dalším motivem provedené úpravy bylo zlepšení prokladů linek 41 a 57 ve špičkách pracovních dnů, tj. z Vranova i do Vranova nyní nejezdí obě linky zároveň, ale odjezdy jsou vzájemně koordinovány.
V aktuálně platném jízdním řádu linky 57 oproti minulosti opravdu odpoledne dochází ve směru z Útěchova do centra města k dřívějšímu přechodu intervalových schémat (ze 20 na 30 minut) v podvečerních hodinách pracovních dnů mimo prázdniny, v důsledku čehož je v tomto neproduktivním směru zajištěno o jeden spoj méně než dříve. Důvodem pro tuto změnu však nebyla úspora výkonů, ale výše uvedená nutnost koordinace s ostatními linkami, tj. potřeba v rámci daných technologických možností zajistit přípojné vazby mezi jednotlivými spoji.
Rádi bychom Vás ubezpečili, že našim cílem není postupná redukce spojů, ale spíše trvalá optimalizace nabídky spojení ve vztahu k poptávce cestujících. Veřejná přeprava cestujících je totiž neustále se vyvíjející, dynamický proces, do kterého vstupuje mnoho určujících faktorů a podmínek. Do jízdních řádů tedy pravidelně zapracováváme veškeré poznatky z vyhodnocení provozu. Jako příklad lze uvést, že aktuálně v souvislosti s provedenými změnami prověřujeme, zda bychom byli schopni do plánu výkonů zařadit trvalé prodloužení jednoho páru spojů linky 57 do Útěchova na konci ranní špičky pracovních dnů mimo prázdniny. Jednalo by se o spoj s odj. 7:57 hod. z Pálavského náměstí nově vedený až do Útěchova a o spoj s odj. 9:39 hod. z Klarisek, který by byl nově výchozí z Útěchova s časem odjezdu 9:32 hod. Toto opatření, kterým by byl ráno déle zajištěn interval 20 minut, zatím prověřujeme k případné realizaci od 2. září 2024."
K redukci spojů tedy skutečně došlo a vedení městské části o tom ani neví. Dopravní podnik to sice popisuje jako "zlepšení prokladů", což by snad mohlo evokovat nějaký benefit pro občany Útěchova, ale fakticky to znamená zhoršení dopravní obslužnosti. Toto je v přímém kontrastu s obecně deklarovanou podporou využívání MHD a filozofií "města krátkých vzdáleností". V naší městské části, ač má fakticky skoro 1 tis. obyvatel, je velmi omezená nabídka kroužků pro děti. Rodiče jsou tak odsouzeni do pozice permanentních taxikářů. Řada z nich by ráda posílala děti MHD, ale odpoledne pak děti musí dlouho čekat v Soběšicích či na Lesné. Proto jsme se obrátili opětovně na vedení městské části a dopravní podnik, aby došlo k posílení linek MHD.
Na zasedání zastupitelstva MČ dne 17.6.2024 byla schválena nájemní smlouva na pronájem části sportovního areálu na restauraci. Restauraci má provozovat paní Tamara Richterová. Nájemné má činit 5 tis. Kč/měs. a na energie se má platit paušálně 1 tis. Kč. Pro tento návrh hlasovali Dr. Drahoš, Dr. Cechová, Mgr. Krivdová a p. Koch. Zastupitelé za Útěchov jinak tento návrh nepodpořili. Nemáme sice nic proti pronájmu části sportovního areálu na restauraci, ale vadí nám nezákonnost postupu při uzavření smlouvy. Doc. Dufek měl k předloženému návrhu řadu věcných připomínek, která však byly tradičně koaliční většinou ignorovány a považovány za nepodstatné. Asi za nejzásadnější problém považujeme, že nebyly jasně dopředu definované podmínky pronájmu, soupis pronajímaných prostor neodpovídá seznamu prostor uvedených v záměru pronájmu majetku, není dořešeno užívání venkovní zahrádky a za energie se má platit paušální částka, která při dnešních cenách ani neodpovídá spotřebě energií v malé garsonce. Doporučovali jsme uspořádat transparentní výběrové řízení obdobně, jako to udělali v Jehnicích. Z Jehnic byla mimochodem opsána i zastupitelům Útěchova předložená nájemní smlouva. Celý rozsah připomínek si můžete přečíst v připojeném souboru, stejně jako návrh útěchovské nájemní smlouvy, podnikatelský záměr paní Richterové a smlouvu z Jehnic.
V současnosti se chystá projektová dokumentace k projektu nové hasičské zbrojnice. Stávající objekt hasičky má být zbourán včetně objektu ÚMČ a má vzniknout nová vetší budova. Zástupci Útěchov jinak projekt výstavby nové hasičské zbrojnice podporují. Nicméně v minulém roce na jaře, když byla na zastupitelstvu probírána smlouva s architektem, zástupce Útěchov jinak doc. Dufek upozorňoval na dvou zasedáních zastupitelstva starostu MČ, že ve smlouvě v rozsahu zadání díla chybí i zpracování dokumentace k bourání. Vládnoucí koalice tradičně tyto věcné připomínky ignorovala a schválila smlouvu s projektantem bez dokumentace bouracích prací. Projektová dokumentace byla odevzdána na stavební úřad, který následně "překvapivě" řízení přerušil a vyzval k doplnění žádosti. Architektovi pak muselo být dodatečně zadáno i vyhotovení bouracích prací, což také vede k navýšení ceny za pořízení projektové dokumentace.